ÖRTGUIDENS BLOGG

Aktuella frågor om ayurveda, hälsa och örter

2012 > 04

April har varit ovanligt kall men så smått spirar växtligheten här och där. Passa på att ta till vara det första gröna vi har som nässlor och späda maskrosblad.. Nässlorna kan plockas till en första nässelsoppa om det finns tillräckligt mycket av dem. Räkna med minst en liter packade nässlor till två personer. Skölj dem noga och rensa från ev skräp, koka upp med buljong och mixa sedan. Smaksätt med valfria örtkryddor och lite grädde eller creme fraiche.

 

Har du inte så många nässlor behöver du inte vara ledsen för det. Mixa en drink på väl sköljda råa nässlor och ev lite späda maskrosblad med lite vatten, sila och smaksätt med lite citron och honumg om du vill: Drick och känn kraften! Nässlan är den mest närinsrika bland våra vilda växter, fylld med olika mineraler, särkskilt järn. Den är uppiggande, utrensande genom att den är lite urindrivande och minskar urinsyra i kroppen och klorofyllrik.

 

Både nässla och maskros likväl som många andra gröna blad kan i stora mängder vara vatahöjande men minskar kapha- och pittaöverskott.

Alla gröna blad är mycket näringsrika, men är kärva, beska och lite sammandragande, därför vatahöjande. Med lite honung kan man kompensera för den kärva smaken och minska den vatahöjande effekten.

Du kan också göra ett te på färska nässlor men även torka dem och spara förstås.

Läs hela inlägget »
Etiketter: trötthet, vårtips, örter

Våren är en årstid som domineras av kapha (jord och vatten) - egenskaper förknippade med denna är kyla, fukt, tyngd. Den tunga delen kan sägas vara den del som gör oss trötta.

Det som balanserar kapha och minskar dessa egenskaper är värme, lätthet och torrhet. Vad vi utsätter oss för och vad vi äter påverkar oss. Årstiden kan vi inte påverka men vi kan genom att göra anpassningar i kost och livsstil underlätta och återställa obalanser.

En varm och lätt kost med varm dryck är att föredra och att försöka hålla igång med mer fysisk aktivitet är bra om man vill minska kapha-årstidens påverkan.. INGEFÄRA -färsk eller torkad är bra att äta. Du kan dricka den som te, krydda maten med den eller äta en lten skiva innan måltid som hjälp för matsmältningen.

 

Läs hela inlägget »
Etiketter: kost, kapha, trötthet, vårtips

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etiketter

Länkar