ÖRTGUIDENS BLOGG

Aktuella frågor om ayurveda, hälsa och örter

2012 > 03

LCHF-dieten - att äta lite eller nästan inga kolhydrater samt öka andelen fett - har blivit mycket omskriven och omtalad i media. Och inte minst orsakat mycket debatt: Vad eller vem ska man tro på?

Den här dieten fungerar bevisligen för människor som har diabetes 2 och för de som är överviktiga. Många har äntligen lyckats gå ner i vikt och de som har diabetes har kunnat sluta med sina mediciner. Det är helt fantastiskt och det förtjänar verkligen uppmärksamhet.

 

Hur ser ayurveda på denna kosthållning? Jag gör min egna personliga tolkning, eftersom denna kost är ett ganska nytt påfund.

Fett i kosten rekommenderar man särskilt till vatapersoner - ofta kan det vara magerlagda personer som har mycket vata i sig. Minskad mängd kolhydrater stämmer mest med en kapha-kost, eftersom kaphapersoner kan ha lättare att gå upp i vikt. Men kapha-kost bör även innehålla mindre fett.

LCHF består alltså av en kost som både är  vata-dämpande och kapha-dämpande. Genom att kolhydrater utesluts så  innehåller LCHF-kosten mycket lite av söta smaker (som finns i frukt, bär, vissa rotfrukter, spannmål som havre och vete), vilket i sig är kapha-dämpande, men även påverkar vata negativt då vata behöver den söta smaken.

 

Personer som mår bra av en sådan kost bör vara personer med mycket kapha-överskott som samtidigt har ett stort vata-överskott. Jag tror i dessa fall att man genom att ha ätit för mycket snabba kolhydrater har de inre organen blivit stressade och klarar inte längre att ta hand om kolhydrater alls eller bara i små mängder. Fettet i kosten verkar också dämpande på vata-överskottet, som stress ger. Det kan ju vara både yttre och inre stress som gett denna obalans.

På sikt borde balansen återställas i kroppen så att man klarar kolhydrater i naturlig form som rotfrukter, frukt och kanske vissa fullkornsprodukter. Såvida det inte har gått så långt att det blivit diabetes.

 

Att säga att alla skulle må bra av en LCHF-kost där alla kolhydrater utesluts är att gå för långt - men alla oavsett ålder mår bra av sluta med socker, vetemjöl och andra snabba kolhydrater.

Läs hela inlägget »
Etiketter: vata, kapha, kost

Kvinnor lider mer av stress än män, de sover sämre och riskerar nu att få minskad livslängd på grund av detta. http://svt.se/2.108068/1.2736986/stress_vanligaste_orsaken_till_sjukskrivning

Detta är väl skrämmande - jämlikhetens pris eller? Nej det tror jag inte det ska behöva vara. Men var ligger felet? Kanske är det så att kvinnan är den i familjen som fortfarande har det yttersta ansvaret att hållla reda på allt - från födelsedagar, barnens aktiviteter till vad som ska handlas hem i matväg. Jag tror också att vi måste se över alla våra aktiviteter - det är omöjligt att hinna med allt man vill. Nya aktiviteter som kommit in i våra liv och tar ytterligare tid är mobiler, internet och sociala medier. Förvisso kan de spara tid men totatlt sett är det nog inte så... Vi lever i ett så vata-präglat  samhälle med ständiga aktiviteter antingen i verkliga världen eller över nätet. Någon tid för sig själv med att bara tänka efter saknas hos många. Det är tid  man får skapa  själv om man ska få den.

 

Vata står för rörelse och aktivitet. Med för mycket aktivitet och för lite vila (både mentalt och kroppsligt) så kan man få ett vataöverskott som yttrar sig som sömnproblem, oro, mag-tarmproblem bland annat och som på sikt kan leda till sjukdomar som hjärtproblem och psykiska problem.

Vataöverskott dämpas av vila, regelbundna sömn- och matvanor, mental avkoppling som meditation.

Läs hela inlägget »
Etiketter: vata, stress

Köttkonsumtonen har ökat med 50 % de senaste 20 åren och den ökar för varje år. Behöver vi verkligen äta så mycket kött? Var vi på något sätt undernärda för 20 år sedan?

Kött är ett kraftfullt näringsämne men dess kvalitet är också helt beroende på hur djuret levt, vad det ätit och hur det hanterats, bland annat i samband med transport och slakt. Djurets upplevelser sätter spår i dess  kropp - tänker ingen på det?

 

Som det kraftfulla näringsämne det är behövs inte så stora mängder av det för en människa. I ayurveda är man mycket restriktiv med att rekommendera kött, det är för vissa personer och vid vissa tillfällen, när man behöver stärka upp sig. Köttet ska kunna förbrännas också, vilket kan bli svårt om man äter stora mängder. Man är också noga med kvaliteten, dvs att djuret har levt ett bra liv innan det slaktas. Ett djur som farit illa i något sammanhang kan inte bli till en bra näring för någon. Djuret kommer innehålla stresshormoner och olika ohälsosamma slaggprodukter.Precis som människor som levt ett ohälsosamt liv Köttet blir snarare giftigt.  Att ta livet från ett djur är inte en lättvindig sak heller inom ayurveda och ska därför inte göras på löpande band.

Men kött är ju så gott, säger många. Ja, kanske det, men tänker man på att välja kvalitet före kvantitet så att man äter viltkött eller ekologiskt kött några gånger i veckan i stället för lågpriskött varje dag så kan man fortsätta äta kött och samtidigt må bättre både psykiskt och fysiskt..

Läs hela inlägget »
Etiketter: kost, djurens villkor

Under vintern är det lätt att samla på sig några kilo extra som man sedan gärna vill bli av med under våren. Vilket inte alltid är så lätt! Finns det några genvägar?

Ska vi tala om hur man ser på det inom ayurveda så handlar övervikt ofta om ett kaphaöverskott - dvs ett överskott av elementen jord och vatten, som båda är tunga och kalla. I en människokropp rör det sig om att samla på sig vätska och fett.

För att balansera och få bort detta överskott bör vi äta varm och lätt mat och undvika salt och söt mat.

Som exempel kan vi till frukost äta bovetegröt med rivet/hackat äpple i, kryddad med kanel och soja- eller lättmjölk till. Till lunch och middag är det bra att helst äta vegetariskt eller fisk med mycket grönsaker till. Förslagsvis soppa, wok, sallad (med varm dryck för att kompensera för det kalla), eller grönsaksgryta eller varm grönsakstallrik. Kryddor som kan användas för ökad förbränning är ingefära, chlili, peppar. senap samt alla kryddörter som timjan, rosmarin m fl.

Vill du äta bröd är rågbröd eller rågknäckebröd bättre.

Genom en sådan här kost normaliseras suget efter det söta och man bir hungrig på riktig mat istället för sötsaker.

Läs hela inlägget »
Etiketter: kost, kapha, vikt

Hej på er alla  ört- och ayurvedaintresserade! Här är min nya blogg och här ska det komma tips, råd ocn skrivas om aktuella händelser inom hälsoområdet.

Örtguiden har även en ny Faceboolsida, www.facebook.com/Örtguiden

Läs hela inlägget »
Etiketter: nyhet/övrigt

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etiketter

Länkar