ÖRTGUIDENS BLOGG

Aktuella frågor om ayurveda, hälsa och örter

Just nu är det populärt med vegetarisk mat igen. I bokhandeln finns många nya vegetariska kokböcker. Det är positivt, men varför blir det trender av allt? Hur vi ska äta är mycket mer än en tillfällig trend. 

Många fler människor borde äta mer vegetarisk mat för de skulle må bättre helt enkelt. Det finns massor av näringsämnen i de färgglada frukterna, bären och grönsakerna. Det gör en friskare och piggare.

Vad säger ayurveda om vegetarisk kost? Ayurveda rekommenderar vegetariskt till största delen för de flesta människor, speciellt kaphadominerade personer - de som kräver lättsmält mat för att de har en långsam ämnesomsättning. Men även vata- och pittapersoner bör till övervägande delen äta vegetariskt. Som komplement kan man ha ägg, fisk, ekologiskt fågelkött i första hand och  mejeriprodukter om man vill det. Man blir vad man äter, tung mat som biffar gör en tung till både kropp och sinne också, så ät inte det ofta.

Det viktiga är ändå att hitta en kost som passar en själv, men som också tar hänsyn till djurvälfärd och inte slösar med resurser. För både djur och människor ska må bra på ett begränsat jordklot.
 

Läs hela inlägget »
Etiketter: kost vegetariskt

Sista delen i viktföljetongen. Vilken mat är då lämplig att äta när man vill bli av med övervikt? Det beror lite på vad som är orsaken till att du gått upp i vikt, men vanligast är ett överskott av kapha, det tunga, kalla, jordiga elementet, Motsatsen som också balanserar kapha och minskar överskott är lätt, varm och torr mat. Mat du ska undvika är mat med söt, salt och sur smak, varav det söta är viktigast att låta bli.  Exempel på frukt och bär som kan ätas är lingon, blåbär, tranbär, grapefrukt, äpple. Alla grönsaker går bra. Bland mjöl och spannmål är korn, quinoa, hirs och bovete bäst. Dra helst ner på kött och ät vegetariskt. Även mejeriprodukter (både tunga och kalla) är bra att minska, lättmjölk och mager kvarg är bättre alternativ, även rislmjölk och sojamjölk.  Alla kryddor är bra men särskilt de värmande och starka som vitlök. senap, olika sorters peppar, ingefära, kardemumma, kanel, spiskummin, curryblandningar m fl.

Mellan måltiderna är det bra att dricka varmt, gärna vatten som fått koka 5-10 min, då får det en ännu mer renanade effekt i kroppen.
Du kan även läsa mer på sidan om övervikt.

Läs hela inlägget »
Etiketter: övervikt kapha kost vikt

Förbränning är nyckeln till att gå ner och behålla sin vikt. Detta är en av ayurvedas kärnpunkter. Den mat vi inte förbränner lagras som reservdepåer - fett -  och kan också medverka till överbelastning av inre organ som mage, tarmar, lever, körtlar och njurar. Dessa organ ska ta hand om och bryta ner maten och utsöndra restprodukterna. Överskrider man deras kapacitet under längre tid så får man en försämrad funktion i dem, som kan ge förhöjda kolesterolvärden, matsmältningsbesvär av olika slag  p g a enzymbrist osv.

Hur håller man igång förbränningen? Lyssna på dina hungersignaler! Ät inte om du inte är hungrig. Många känner sug och förväxlar det med hunger. När du känner äkta hunger vill du inte ha godis och choklad utan riktig mat. Tre mål om dagen är riktpunkten, men är du inte hungrig på morgonen kan du äta väldigt lätt frukost som frukt  och bär, eller mixa en dryck på dem.

5:2  dieten (fasta två dagar i veckan) har visat att det är bra för människan att inte äta jämt och ständig utan göra ordentliga uppehåll. Att strikt följa sina hungersignaler och anpassa mängden man äter efter det och även känna när man nått en behaglig mättnad utan att vara proppmätt när man ätit - är förutsättningar för att må bra och hålla vikten.

Om du blir riktigt hungrig mellan huvudmåltiderna så kan du äta något lätt, som frukt eller grönsaker. Allt beror på hur aktiv du är och hur mycket du förbränner. Att gå och känna sig vrålhungrig är inte heller bra och skapar också obalanser i kroppen.

Ingefäran är här ett bra hjälpmedel för att renodla hungersignalerna, drick som te, använd i matlagning, eller ät en färsk skiva ingefära som aperitif.

Läs hela inlägget »

Sommaren kan vara en bra tid att ta itu med de där extra kilona man dragit på sig. Utbudet av färskvaror som grönsaker, bär och frukt är härligt stort och det är också lättare att komma ut och röra på sig när vädret är bra och kvällarna långa. Hur går man ner i vikt med ayurveda? Vi får börja från basic - och det handlar inte bara om speciella dieter då.

Till att börja med bör vi justera vår dygnsrytm. Att ligga och sova mellan 06-10 (kaphatid) på morgonen gör att vi lättare drar på oss en kaphaobalans, dvs övervikt. Så sträva efter  att komma upp vid 7-tiden åtminstone. Det är lite gratisskjuts man får om vi följer vår biologiska rytm bättre. Att komma i säng tidigare är förstås en förutsättning. Anpassa tiden så att du kan känna dig utvilad vid kl 7.

Huvudmåltiden bör ätas mitt på dagen, helst mellan 12 och 13. (pitta-tid 10-14).Då är förbränningen (matsmältningen) på topp och maten smälts bäst.
En viktig sak med att komma i säng i tid är att mellan 22 och 02 är att pittas nattperiiod börjar och kroppen behöver ägna sig åt att rensa ut och bygga upp sig igen.
Det här är något att börja med - fortsättning följer.
 

Läs hela inlägget »

Många människor kämpar med sitt sötsug - vad beror sötsuget på? Och hur kan man bli av med det? Det finns många orsaker till att vi blir sugna på sött. Det kan signalera att vi inte äter tillräckligt näringsrikt, att vi äter för salt mat och för oss olämplig mat. Det är något som fattas - men vad? Ayurveda talar om att vi ska få med alla sex smaker i en måltid - sött, salt, surt, beskt, strävt (bönor, omogen banan) starkt (chili) för att vi ska känna oss nöjda och mätta. Vi har en del tillbehör i den svenska husmanskosten som tillför dessa smaker som lingonsylt, ättiksgurka, senap och ketchup. Lingonsylt är både beskt, sött och surt. Ättiksgurka är sött, syrligt och starkt. I Indien används många kryddor som tillför olika smaker som ingefära, gurkmeja, kanel, spiskummin , koriander, kardemumma, peppar m fl. Dessa kryddor tillför också mikronäringsämnen, (svartpeppar innehåller krom t ex), men även massor av olika antioxidanta, bakteridödande, matsmältningsbefrämjande med flera subastanser.

Sötsug kan också bero på olika obalanser och brister i kroppen. Att ta tillskott med krom är bra, men också att köra en kur med ett riktigt bra vitamin- och mineraltillskott - inte apotekens egna som innehåller futtiga mängder på miniminivåer. Maten idag innhåller inte samma mängder av näringsämnen längre som för 50 år sedan. Jordarna är urlakade så det är inte så konstigt. Vi äter också mer industriellt bearbetad och raffinerad mat. När kroppen inte längre får i sig det den behöver så kan den signalera sötsug. Om vi då stoppar i oss lösgodis eller kex med vitt mjöl, socker och dåliga fetter så blir sötsuget inte bättre av det. Därför kan uteslutande av snabba kolhydrater hjälpa, och eventuellt en minskning av alla kolhydrater. Vatapersoner kan behöva äta mer fett.
Den söta smaken dämpar vata men ökar kapha, som kan ge övervikt.
Ta därför sötsuget på allvar och fundera på orsaken i just ditt fall.

Läs hela inlägget »

En liten påminnelse! Våren är visserligen sen i år, men titta efter vad som växer utanför husknuten. Nässlor, maskrosblad och även -rot, björkblad - allt är bra att göra te på så här års. Dessa växter har en stimulerande effekt på njurar och lever och hjälper oss med en inre uppfräschning. Trötthet, tyngdkänsla och seg känsla i kroppen är ofta tecken på att vi har för mycket slaggämnen i oss - det vill säga våra inre organ orkar inte jobba tillräckligt för att forsla ut dem. Inom ayurveda talar man om detta som ama, restprodukter som kan sätta sig i leder och muskler som värk och stelhet men även som höga blodfetter och diabetes 2, om det får lov att fortsätta att byggas på.

Läs hela inlägget »

Kylan håller i sig i hela Svarige fortfarande men trots det så kan man känna vissa förändringar. Vata-dominansen med den torra kylan får snart ge vika för mer kapha-påverkan, med tjällosning, snösmältning o s v., helt enketl lite blötare kyla. Ljuset har återvänt och det innebär också förändringar i människorna.

 

Man kan känna att man inte mår så bra av tyngre och feta maträtter, utan man vill ha lättare men ändå varm mat, som varma sallader (lättkokta grönsaker iställer för råa) eller wokad mat. Kanske har man skaffat sig ett kapha-överskott under vintern som några kilo för mycket, eller man kan känna sig allmänt tung och seg i kroppen, vissa blir lite deprimerade - allt detta är kännetceken på för mycket kapha och eventuellt även för mycket ama - slaggprodukter.

Anpassa dig till det du känner och träna upp din förmåga att lyssna på kroppen, den ljuger inte! Så kan du undvika mycket obehag. Det ör det ayurveda går ut på - lär dig lyssna och känna, var i din kropp och rätta dig efter vad den säger.

 

Varma rätter och varma drycker är alltså fortfarande bra men skippa för mycket fett och tunga kötträtter.

För att bli av med överskott av slaggprodukter kan man välja olika metoder - dricka örtteer som renar, dricka kokt vatten under hela dagen, fasta eller halvfasta med juicer och soppor en dag i veckan.

 

Det är spännande att inse hur mycket årstiderna påverkar oss och att vi faktiskt kan styra lite över vårt välmående med enkla förändirngar i vardagen.

Läs hela inlägget »

Återigen har vi sett en ny skandal i köttindustrin. Vad är boven i det hela? Jo, konsumnenten vill inte betala för bra kvalitet och god djuromsorg. Varför blir någon överhuvudtaget förvånad över att det går till så här? När allt handlar enbart om att pressa kostnader för att sälja så billigt det går, då finns ingen gräns för uppfinningsridkedom. Man kan bara fantisera om vad det finns mer för djurslag i köttfärsen i färdigmaten.

Det är en sak att det handlar om hästar och att många inte vill äta häst. Men häst är också det mest medicinerade husdjuret, de lever länge innan det blir aktuellt med slakt och kan därför innehålla olika restsubstanser. Sedan är de känsliga djur som blir mycket oroliga vid förändringar och hur de hanteras innan och i samband med slakt och hur de transporteras dit - ja, man kan företställa sig det helvetet.

 

Det finns bara en sak att göra och det är att SLUTA KÖP SKRÄPMAT SOM INNEHÅLLER KÖTT!

Läs hela inlägget »
Etiketter: djurens villkor kost
Innehåller endast naturligt socker Innehåller endast naturligt socker

Så här efter jul är det lämpligt att ta upp vad sockret gör med våra kroppar. Vi i Svergie äter i dag ca 60 kg socker inklusive glukos- och fruktossirap per person och år. Det blir alltså mer än ett kg av socker i någon form i veckan,

Frukossirap och glukossirap finns ofta som ingrediens i bland annat godis, glass, bilig saft och sylt. Dessa sirapssorter påverkar blodsockret ännu högre grad än vanligt socker.

 

Jag har läst en mycket bra bok "Ett sötare blod" av Ann Fernholm. Den skada som ett för högt blodsocker kan ställa till med är mycket stor.Listan följer här:

  • Diabetes 2 (åldersdiabetes)
  • Fetma
  • Hjärt- och kärlsjukdomar, ohälsosamma blodfetter
  • Demens
  • Bidrar till att cancer kan utvecklas lättare då tumörceller kräver mer socker än friska celler
  • Karies
  • Kroppen blir stelare när sockermolekyler fastnar i kroppens bindväv. Sockret sätter sig på kollagen, ett protein som bygger bindväven. Det leder till att kollagenet mister sin elasticitet och kroppen blir stelare.
  • Högt blodscoker bidrar till inflammationer på olika ställen i kroppen

Fakta är hämtat ur boken "Ett sötare blod" och från hemsidan  http://ettsotareblod.se/.

Nu är det så att inte enbart socker ger högt blodsocker utan även snabbt nerbrytbar stärkelse som i finmalet mjöl, som vetemjöl,och rågsikt och bröd utan hela sädeskorn är lika förödande.

 

Både socker, mjöl och stärkelse är något av fundamenten i den industriella färdigmaten och i processade livsmedel och svår att undvika om man vill äta sådan mat.

 

Fruktyoghurt och drickyoghurt som marknadsförs som hälsosamma alternativ innehåller mycket socker - 8-10% - på en liter blir det 80-100 gram socker (en deciliter är ca 100 g). Ett tag sänkte man sockerhalten i fruktyoghurt när sockerdebatten härjade för några år sedan. Men nu har man höjt den igen. Det sålde tydligen inte lika bra med mindre socker eller?

Frukostflingor är ett känt exempel men även musli kan innehålla mycket socker som är tillsatt till bland annat den torkade frukten eller i de flingor som ingår. Läste häromdagen på ett muslipaket med blåbär/hallon att det är torkad bärpure med tillsatt socker - inga riktiga bär alltså!

 

Ja det gäller att ha falkögon och läsa på innehållsdeklarationerna eller bara köpa rena råvaror för att slippa denna gräsliga sockrade sörja som livsmedelsindustrin vill pracka på oss.

 

För att snacka lite ayúrveda: den här typen av mat med mycket mjöl. socker och stärkelse är kaphahöjande och dessuom ama-bildande - slaggbildande. Vill du ha en ren, frisk kropp i balans - gör allt för att undvika den!

 

 

Läs hela inlägget »
Etiketter: kost kapha ohälsa

Nu har kylan tagit grepp om hela landet och vi är inne i vata-perioden.Typiskt vata-väder är torr kyla  och blåst och det innebär att vata ökar och vi kan känna av det som värk i leder och muskler, torr hud, att vi blir frusna och får sämre cirkulation i kroppen. De personer som redan har mycket vata i sig drabbas lättare av vatarelaterade obalanser under vataperioden.

 

Bra sätt att motverka vataobalans är att smörja in sig med olja. Antingen på morgonen eller kvällen. Använd en bra hudolja eller sesamolja som är extra bra för vatapersoner. Om du vill kan du duscha efteråt du smörjt in dig - det är ett ayurvediskt sätt att rena kroppen. Men det är bra att inte tvåla in sig för mycket om man vill att oljan ska göra nytta som en tunn skyddande film på huden mot kylan.

 

Även näsborrarna är bra smörja in med olja - bäst är sesamolja eller speciell "näsolja" som finns att köpa som också innehåller örtoljor och verkar slemlösande. Pannan kan smörjas in om du har känsliga bihålor.

Läs hela inlägget »
Etiketter: vata ayurveda vintertips

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Arkiv

Etiketter

Länkar