Gå ner i vikt del 1

Sommaren kan vara en bra tid att ta itu med de där extra kilona man dragit på sig. Utbudet av färskvaror som grönsaker, bär och frukt är härligt stort och det är också lättare att komma ut och röra på sig när vädret är bra och kvällarna långa. Hur går man ner i vikt med ayurveda? Vi får börja från basic - och det handlar inte bara om speciella dieter då.

Till att börja med bör vi justera vår dygnsrytm. Att ligga och sova mellan 06-10 (kaphatid) på morgonen gör att vi lättare drar på oss en kaphaobalans, dvs övervikt. Så sträva efter  att komma upp vid 7-tiden åtminstone. Det är lite gratisskjuts man får om vi följer vår biologiska rytm bättre. Att komma i säng tidigare är förstås en förutsättning. Anpassa tiden så att du kan känna dig utvilad vid kl 7.

Huvudmåltiden bör ätas mitt på dagen, helst mellan 12 och 13. (pitta-tid 10-14).Då är förbränningen (matsmältningen) på topp och maten smälts bäst.
En viktig sak med att komma i säng i tid är att mellan 22 och 02 är att pittas nattperiiod börjar och kroppen behöver ägna sig åt att rensa ut och bygga upp sig igen.
Det här är något att börja med - fortsättning följer.
 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln