Få stopp på sötsuget!

Många människor kämpar med sitt sötsug - vad beror sötsuget på? Och hur kan man bli av med det? Det finns många orsaker till att vi blir sugna på sött. Det kan signalera att vi inte äter tillräckligt näringsrikt, att vi äter för salt mat och för oss olämplig mat. Det är något som fattas - men vad? Ayurveda talar om att vi ska få med alla sex smaker i en måltid - sött, salt, surt, beskt, strävt (bönor, omogen banan) starkt (chili) för att vi ska känna oss nöjda och mätta. Vi har en del tillbehör i den svenska husmanskosten som tillför dessa smaker som lingonsylt, ättiksgurka, senap och ketchup. Lingonsylt är både beskt, sött och surt. Ättiksgurka är sött, syrligt och starkt. I Indien används många kryddor som tillför olika smaker som ingefära, gurkmeja, kanel, spiskummin , koriander, kardemumma, peppar m fl. Dessa kryddor tillför också mikronäringsämnen, (svartpeppar innehåller krom t ex), men även massor av olika antioxidanta, bakteridödande, matsmältningsbefrämjande med flera subastanser.

Sötsug kan också bero på olika obalanser och brister i kroppen. Att ta tillskott med krom är bra, men också att köra en kur med ett riktigt bra vitamin- och mineraltillskott - inte apotekens egna som innehåller futtiga mängder på miniminivåer. Maten idag innhåller inte samma mängder av näringsämnen längre som för 50 år sedan. Jordarna är urlakade så det är inte så konstigt. Vi äter också mer industriellt bearbetad och raffinerad mat. När kroppen inte längre får i sig det den behöver så kan den signalera sötsug. Om vi då stoppar i oss lösgodis eller kex med vitt mjöl, socker och dåliga fetter så blir sötsuget inte bättre av det. Därför kan uteslutande av snabba kolhydrater hjälpa, och eventuellt en minskning av alla kolhydrater. Vatapersoner kan behöva äta mer fett.
Den söta smaken dämpar vata men ökar kapha, som kan ge övervikt.
Ta därför sötsuget på allvar och fundera på orsaken i just ditt fall.

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln